Bismillah wa Alhamdulillah..
Sungguh bersyukur ke hadrat Allah kerana di beri kesempatan masa..Walaupun panas datang menerpa (malam ini) tetapi hujan diturunkan sebagai penggantinya. Alhamdulillah.
Entri malam ini hamba kira begitu istimewa isinya. Sebenarnya hamba ingin berkongsi sebuah entri yang cukup berharga, sarat dengan dakwah, bukan tujuan untuk menongkah arus di depan mata, tetapi atas rasa cinta dan kasihnya entri tersebut berjaya dilakarkan. Dan ana diberi kesempatan untuk membacanya lantas mencuba sedikit "komen terbuka" terhadap entri kecil itu.
Antara isi-isi yang menarik minat hamba tanpa terus berhenti membaca ialah:
2) Disiplin pengumpulan yuran keahlian :
Seringkali disiplin ahli di dalam organisasi Islam tidak dapat dikawal dengan rapi dalam hal ini. Di satu pihak pengurusan dalam gerakan Islam tidak punya sistem yang berkesan, di satu pihak yang lain pula anggota-anggota kerap tidak mengambil tanggungjawab untuk membayar yuran sebagaimana yang diwajibkan. Ini berpunca dari disiplin pengurusan dan disiplin keanggotaan yang mengamalkan sikap tidak bersungguh dan acuh tak acuh dalam berorganisasi. Sebenarnya, pengumpulan yuran ini amat penting untuk menyatakan kesungguhan, disiplin, keikhlasan, kesanggupan serta pengorbanan kepada organisasi.
3) Disiplin dan sistem saluran maklumat ke peringkat akar umbi dalam organisasi :
Di dalam organisasi-organisasi Islam, seringkali didapati anggota-anggota terputus hubungan dari maklumat dan perkembangan semasa sehingga ramai pula yang ‘menganggur’ ketika berada dalam organisasi. Ekoran dari itu anggota yang sebegitu ramai bukan lagi menjadi asset tetapi menjadi liabiliti kepada organisasi. Ketidakseragaman fahaman dan perspektif dalam menanggapi sesuatu isu kerana tidak dilengkapkan dengan maklumat yang kemaskini menyebabkan anggota-anggota terus bersimpang siur dalam berfikir dan bertindak. Pendisiplinan sistem saluran maklumat kepada ahli ini harus diperkemaskan agar setiap ahli berjaya membawa imej yang kemas mewakili organisasi tersebut, lalu setiap gerakan yang besar dengan bilangan ahli yang ramai tidak lagi menjadi beban dengan calitan-calitan tohmah, sebaliknya menjadi duta kepada gerakan untuk membawa misi yang digagaskan oleh gerakan tersebut. Justeru, disiplin mengedar dan mengemaskinikan maklumat untuk diguna oleh anggota menjadi suatu usaha pengukuhan yang amat penting kepada sesebuah organisasi gerakan Islam. Tatkala berlaku kelonggaran dalam disiplin ini, organisasi tersebut akan terungkai ikatannya untuk menjalinkan hubungan antara pengurusan, kepimpinan dan anggota-anggotanya. Akibat seterusnya gerakan Islam itu sendiri tidak dapat mewakili apa-apa makna dari kewujudannya.
4) Disiplin pembangunan diri oleh anggota:
Entri malam ini hamba kira begitu istimewa isinya. Sebenarnya hamba ingin berkongsi sebuah entri yang cukup berharga, sarat dengan dakwah, bukan tujuan untuk menongkah arus di depan mata, tetapi atas rasa cinta dan kasihnya entri tersebut berjaya dilakarkan. Dan ana diberi kesempatan untuk membacanya lantas mencuba sedikit "komen terbuka" terhadap entri kecil itu.
Antara isi-isi yang menarik minat hamba tanpa terus berhenti membaca ialah:
"Secara hakikatnya, organisasi Islamlah yang masih ketara menunjukkan ketidakcekapan dan kelembapan dalam bertindak. Sementara dunia bergerak pantas, isu kemanusiaan semakin kompleks dan rumit, gerakan Islam masih ketinggalan dalam menampilkan pengurusan yang amat asasi untuk mengenengahkan kewibawaannya sebagai badan yang boleh membawa impak melalui penyataan mahupun tindakan.
Oleh itu beberapa faktor organisasi Islam harus diperkemaskan dan disusun semula untuk menapak dengan lebih berjaya dalam urusan dakwah mereka. Beberapa disiplin harus diberi penekanan. Antaranya ialah;
1. Disiplin Pengurusan Keahlian :
1) Tarbiah dan usrah :
1. Disiplin Pengurusan Keahlian :
1) Tarbiah dan usrah :
Wujud suatu keadaan di mana anggota-anggota tidak mempunyai kefahaman yang jelas mengenai tanggungjawab dan amanah yang terbeban ke atas mereka apabila mereka bersetuju untuk bersama dalam organisasi. Oleh itu, melalui proses tarbiyah ahli yang kemas dengan membudayakan system usrah di semua peringkat, mampu menanam beberapa etika dan kefahaman terhadap tanggungjawab dan keperluan mereka menyertai jamaah. Selain itu, melaui tarbiyah juga, sifat wala’ kepada pimpinan, mahabbah dan ukhuwwah sesama ahli harus diberi penekanan penting dalam merapatkan dan mengukuhkan saf dalam jamaah.
2) Disiplin pengumpulan yuran keahlian :
Seringkali disiplin ahli di dalam organisasi Islam tidak dapat dikawal dengan rapi dalam hal ini. Di satu pihak pengurusan dalam gerakan Islam tidak punya sistem yang berkesan, di satu pihak yang lain pula anggota-anggota kerap tidak mengambil tanggungjawab untuk membayar yuran sebagaimana yang diwajibkan. Ini berpunca dari disiplin pengurusan dan disiplin keanggotaan yang mengamalkan sikap tidak bersungguh dan acuh tak acuh dalam berorganisasi. Sebenarnya, pengumpulan yuran ini amat penting untuk menyatakan kesungguhan, disiplin, keikhlasan, kesanggupan serta pengorbanan kepada organisasi.
3) Disiplin dan sistem saluran maklumat ke peringkat akar umbi dalam organisasi :
Di dalam organisasi-organisasi Islam, seringkali didapati anggota-anggota terputus hubungan dari maklumat dan perkembangan semasa sehingga ramai pula yang ‘menganggur’ ketika berada dalam organisasi. Ekoran dari itu anggota yang sebegitu ramai bukan lagi menjadi asset tetapi menjadi liabiliti kepada organisasi. Ketidakseragaman fahaman dan perspektif dalam menanggapi sesuatu isu kerana tidak dilengkapkan dengan maklumat yang kemaskini menyebabkan anggota-anggota terus bersimpang siur dalam berfikir dan bertindak. Pendisiplinan sistem saluran maklumat kepada ahli ini harus diperkemaskan agar setiap ahli berjaya membawa imej yang kemas mewakili organisasi tersebut, lalu setiap gerakan yang besar dengan bilangan ahli yang ramai tidak lagi menjadi beban dengan calitan-calitan tohmah, sebaliknya menjadi duta kepada gerakan untuk membawa misi yang digagaskan oleh gerakan tersebut. Justeru, disiplin mengedar dan mengemaskinikan maklumat untuk diguna oleh anggota menjadi suatu usaha pengukuhan yang amat penting kepada sesebuah organisasi gerakan Islam. Tatkala berlaku kelonggaran dalam disiplin ini, organisasi tersebut akan terungkai ikatannya untuk menjalinkan hubungan antara pengurusan, kepimpinan dan anggota-anggotanya. Akibat seterusnya gerakan Islam itu sendiri tidak dapat mewakili apa-apa makna dari kewujudannya.
4) Disiplin pembangunan diri oleh anggota:
Dalam disiplin pengurusan keahlian juga, Organisasi islam harus memberi penekankan penting dan menanam disiplin pembangunan diri kepada setiap anggota organisasinya. Disiplin pembangunan diri ini merangkumi beberapa aspek penting iaitu, membina ruh Islam, membina thaqafah, menambah ilmu pengetahuan, menguasai isu semasa, menambah pengalaman bekerja dalam organisasi, meningkatkan komitmen dan dedikasi. Program pembangunan diri ini merupakan suatu usaha penting dalam membentuk jamaah yang lebih kuat dengan keupayaan memanfaatkan semua ahlinya dalam penyertaan gerakkerja.
Sungguh hamba cukup terkesan di dalam hati akan apa yang dicernakan oleh minda saudara penulis. Hal ini bukanlah bermaksud penulis menuding jari semata-mata tetapi ia adalah satu peringatan kepada kita semua yang benar-benar cintakan perjuangan suci ini. Hamba cuma mengambil sedikit sahaja isi-isi aksara beliau (cukup panjang..jangan marah naa) supaya sahabat2 boleh membacanya secara penuh di teratak beliau iaitu http://www.bayu06senja.blogspot.com
Apa yang hamba dapat simpulkan hanya sedikit sahaja. Jika kita meneliti kembali dalam catatan sejarah, ada dua tokoh besar Islam yang telah mencatat kemenangan ke atas musuhnya. Pada kurun ke-14, muncul Sultan Muhammad al-Fateh yang berjaya membebaskan kota Constantinople daripada penjajahan empayar Rom Timur.
Seorang lagi ialah Sultan Salehuddin al-Ayyubi yang telah membebaskan Baitul Maqdis. Berita ketakwaan, kejujuran, kesantunan dan keadilan mereka berdua sudah tersohor bukan sahaja dalam kalangan ummat Islam tetapi juga bukan Islam. Barat sendiri mengakui kehebatan peribadi dan ketangkasan kedua-duanya. Bukan rahsia lagi bahawa tentera barisan hadapan Sultan Muhammad al-Fateh dan Sultan Salehuddin terdiri daripada mereka yang istiqomah mengerjakan solat tahajjud, membaca al-Quran dan berpuasa sunat. Mereka juga mempunyai pedang dan baju besi yang ringan dan ringkas serta kuda yang tangkas berbanding dengan tentera-tentera pimpinan Barat.
Dapatlah kita lihat disini dua pemimpin besar itu kita patut jadikan "timbang tara" untuk mengukur keupayaan pemimpin Islam masa kini. Tidak keterlaluan kalau dikatakan, terdapat segelintir pemimpin Islam masa kini belum benar-benar serius untuk mencapai keunggulan tersebut. Mereka belum benar-benar serius membina kekuatan lahiriah. Namun sikap dan keprihatinan ahli terhadap perkara tersebut juga harus di ambil kira. Ibarat pepatah melayu, "tepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi". Perlu adanya kombinasi kedua-dua pihak. Justeru, tidak hairan kalau kita masih kalah. Ujian yang menimpa kita bukanlah satu kezaliman daripada Tuhan, cuma ia agak pahit dan pedih. Justeru, itulah sifat ubat yang selalunya akan menyembuhkan. Bagi yang taat dan soleh, bala yang menimpa kera Tuhan ingin mengurniakan pahala serta darjat yang lebih tinggi di dunia dan akhirat.
Yang penting sekarang ialah bukan apa yang telah berlaku tetapi apa yang harus kita lakukan (respons) terhadapnya. Mugkin juga apa yg dikatakan oleh penulis itu ada benarnya. Kata seorang ahli sufi, "Tuhan sering mengingatkan manusia dengan 'melontar' batu-batu kecil, tetapi jika peringatan itu diabaikan, Tuhan mula 'melontar' dengan batu-batu besar. Dan jangan tunggu hingga dihempap gunung untuk kita mula berubah.
Apakah perubahan yang perlu dan segera dilakukan? Tentulah bermula dari dalam ke luar (inside out). Maksudnya, ahli gerakan Islam mesti mengubah hati, akal dan nafsunya untuk membina ketakwaan. Untu itu kita memerlukan ilmu, keyakinan dan latihan untuk membina sifat-sifat mulia dalam diri kita (tarbiyyah). Ibadah-ibadah khusus (berbentuk fardhu ain) perlu dihayati bukan dari segi aspek ritualnya sahaja, tetapi sebagai mekanisme pembentukan peribadi mutaqqin. Di atas tapak itu, kita perlu seiring pula membina kekutan lahiriah (berbentuk fardhu kifayah) - ekonomi, sosial, ketenteraan, teknologi dan lain-lain sebagai persiapan membina kekuatan fizikal dan material. Dengan ketakwaan yang teguh dan kekuatan fizikal yang ampuh, pemimpin gerakan Islam dan ahlinya harus berganding bahu untuk mempertahankan serangan-serangan musuh menerusi "senjata" media, budaya, ekonomi dan akhirnya ketenteraan.
Jangan silap lagi dalam memahami "bicara" Tuhan menerusi kekalahan ini. Kita tidak boleh lagi terus berangan-angan menantikan "keajaiban" dari langit sedangkan Tuhan memerintahkan kita supaya berpijak dan berusaha di atas muka bumi. Yakni membina ketakwaan, politik, ekonomi, teknologi, harus dimulakan dengan serius, walaupun terpaksa memakan masa berpuluh-puluh atau beratus-ratus tahun. Perang bukan "medan" sebenar untuk mendaulatkan Islam pada zaman mutakhir ini. Orang mukmin tidak aka disengat dua kali dari lubang yang sama - begitulah kalau hamba tidak silap lebih kurang hadis Nabi. Maka sudah sewajarnya, pemimpin gerakan Islam kita bangkit dengan membina ketakwaan dan kekuatan lahiriahnya mencipta satu medan baru bagi mengatasi musuh-musuh dalam selimut yang tebal ini. Bilakah akan muncul pemimpin Islam yang bakal memiliki ketakwaan seperti Muhammad al-Fateh dan Salehuddin al-Ayyubi tetapi kekuatan lahiriahnya bukan pada senjata dan gelanggangnya bukan di medan peperangan?
Ini mengingatkan hamba pada satu kisah yang diriwayatkan melalui sebuah hadis. Pernah seorang Badwi bertanya kepada Rasulullah: "Bilakah berlaku kiamat?" Rasulullah menyoal kembali: "Apa yang kamu telah sediakn untuk menghadapinya? Ya sesungguhnya, persoalan ini juga perlu dijawab...bukan dengan penantian, tetapi dengan pekerjaan - lita perlu membina takwa (iman dan akhlak) dan quwwah (kekuatan ekonomi, politik, sains dan teknologi). Kekuatan rihani (takwa) dibina dengan kekuatan zikir. Manakala kekuatan lahiriah (ekonomi, politik, sains dan teknologi) dibina dengan ketajaman fikir.
Inilah agenda hijrah kita ~ kuatkan zikir tingkatkan fikir..Sama-sama kita renungkan.
Apa yang hamba dapat simpulkan hanya sedikit sahaja. Jika kita meneliti kembali dalam catatan sejarah, ada dua tokoh besar Islam yang telah mencatat kemenangan ke atas musuhnya. Pada kurun ke-14, muncul Sultan Muhammad al-Fateh yang berjaya membebaskan kota Constantinople daripada penjajahan empayar Rom Timur.
Seorang lagi ialah Sultan Salehuddin al-Ayyubi yang telah membebaskan Baitul Maqdis. Berita ketakwaan, kejujuran, kesantunan dan keadilan mereka berdua sudah tersohor bukan sahaja dalam kalangan ummat Islam tetapi juga bukan Islam. Barat sendiri mengakui kehebatan peribadi dan ketangkasan kedua-duanya. Bukan rahsia lagi bahawa tentera barisan hadapan Sultan Muhammad al-Fateh dan Sultan Salehuddin terdiri daripada mereka yang istiqomah mengerjakan solat tahajjud, membaca al-Quran dan berpuasa sunat. Mereka juga mempunyai pedang dan baju besi yang ringan dan ringkas serta kuda yang tangkas berbanding dengan tentera-tentera pimpinan Barat.
Dapatlah kita lihat disini dua pemimpin besar itu kita patut jadikan "timbang tara" untuk mengukur keupayaan pemimpin Islam masa kini. Tidak keterlaluan kalau dikatakan, terdapat segelintir pemimpin Islam masa kini belum benar-benar serius untuk mencapai keunggulan tersebut. Mereka belum benar-benar serius membina kekuatan lahiriah. Namun sikap dan keprihatinan ahli terhadap perkara tersebut juga harus di ambil kira. Ibarat pepatah melayu, "tepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi". Perlu adanya kombinasi kedua-dua pihak. Justeru, tidak hairan kalau kita masih kalah. Ujian yang menimpa kita bukanlah satu kezaliman daripada Tuhan, cuma ia agak pahit dan pedih. Justeru, itulah sifat ubat yang selalunya akan menyembuhkan. Bagi yang taat dan soleh, bala yang menimpa kera Tuhan ingin mengurniakan pahala serta darjat yang lebih tinggi di dunia dan akhirat.
Yang penting sekarang ialah bukan apa yang telah berlaku tetapi apa yang harus kita lakukan (respons) terhadapnya. Mugkin juga apa yg dikatakan oleh penulis itu ada benarnya. Kata seorang ahli sufi, "Tuhan sering mengingatkan manusia dengan 'melontar' batu-batu kecil, tetapi jika peringatan itu diabaikan, Tuhan mula 'melontar' dengan batu-batu besar. Dan jangan tunggu hingga dihempap gunung untuk kita mula berubah.
Apakah perubahan yang perlu dan segera dilakukan? Tentulah bermula dari dalam ke luar (inside out). Maksudnya, ahli gerakan Islam mesti mengubah hati, akal dan nafsunya untuk membina ketakwaan. Untu itu kita memerlukan ilmu, keyakinan dan latihan untuk membina sifat-sifat mulia dalam diri kita (tarbiyyah). Ibadah-ibadah khusus (berbentuk fardhu ain) perlu dihayati bukan dari segi aspek ritualnya sahaja, tetapi sebagai mekanisme pembentukan peribadi mutaqqin. Di atas tapak itu, kita perlu seiring pula membina kekutan lahiriah (berbentuk fardhu kifayah) - ekonomi, sosial, ketenteraan, teknologi dan lain-lain sebagai persiapan membina kekuatan fizikal dan material. Dengan ketakwaan yang teguh dan kekuatan fizikal yang ampuh, pemimpin gerakan Islam dan ahlinya harus berganding bahu untuk mempertahankan serangan-serangan musuh menerusi "senjata" media, budaya, ekonomi dan akhirnya ketenteraan.
Jangan silap lagi dalam memahami "bicara" Tuhan menerusi kekalahan ini. Kita tidak boleh lagi terus berangan-angan menantikan "keajaiban" dari langit sedangkan Tuhan memerintahkan kita supaya berpijak dan berusaha di atas muka bumi. Yakni membina ketakwaan, politik, ekonomi, teknologi, harus dimulakan dengan serius, walaupun terpaksa memakan masa berpuluh-puluh atau beratus-ratus tahun. Perang bukan "medan" sebenar untuk mendaulatkan Islam pada zaman mutakhir ini. Orang mukmin tidak aka disengat dua kali dari lubang yang sama - begitulah kalau hamba tidak silap lebih kurang hadis Nabi. Maka sudah sewajarnya, pemimpin gerakan Islam kita bangkit dengan membina ketakwaan dan kekuatan lahiriahnya mencipta satu medan baru bagi mengatasi musuh-musuh dalam selimut yang tebal ini. Bilakah akan muncul pemimpin Islam yang bakal memiliki ketakwaan seperti Muhammad al-Fateh dan Salehuddin al-Ayyubi tetapi kekuatan lahiriahnya bukan pada senjata dan gelanggangnya bukan di medan peperangan?
Ini mengingatkan hamba pada satu kisah yang diriwayatkan melalui sebuah hadis. Pernah seorang Badwi bertanya kepada Rasulullah: "Bilakah berlaku kiamat?" Rasulullah menyoal kembali: "Apa yang kamu telah sediakn untuk menghadapinya? Ya sesungguhnya, persoalan ini juga perlu dijawab...bukan dengan penantian, tetapi dengan pekerjaan - lita perlu membina takwa (iman dan akhlak) dan quwwah (kekuatan ekonomi, politik, sains dan teknologi). Kekuatan rihani (takwa) dibina dengan kekuatan zikir. Manakala kekuatan lahiriah (ekonomi, politik, sains dan teknologi) dibina dengan ketajaman fikir.
Inilah agenda hijrah kita ~ kuatkan zikir tingkatkan fikir..Sama-sama kita renungkan.
0 ulasan:
Post a Comment