BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, April 6, 2010

~Mutiara~

Bismilahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah ada masa lagi untuk singgah di blog yang tak seberapa ni. Sebenarnya banyak jer masa. ALMAKLUM jelah status "MAHASISWI" dah tamat tempoh hampir sebulan yang lepas. Otak beku ni pun macam nak pecah jer sebab banyak sangat nak tulis idea-idea baru.

Kasih imbau kembali apa yang berlaku pada pagi tadi. Masa sarapan pagi sambil2 tengok rancangan kat tv bertajuk 'Mutiara' ditayangkan di tv9 (dekat DEHEARTY) pada pukul 11 pg - 12 tga hari (sarapan pagi merangkap makan tengah hari la katakan..jimat sikit tengah ciput nie). Jadi peminat pada cerita indon ni pun sebab selalu teman my fren (fatihatun) tengok citer ni..yelah duk kat umah num 2 memang asyik dok tengok tv jaa. Lagi2 laa ni xdak keja nak buat. tengok tv jela. Sampai suma rancangan kat tv 2 kira2 boleh dihafal la jugak.

Kita tinggalkan cerita bagaimana kasih mengenali rancangan2 kat tv tadi. BERCELOTEH mengenai cerita 'Mutiara', kisah dua orang adik beradik kembar (tiara dan mutia) dan digabungkan menjadi MUTIARA.

Apa yang ingin kasih bawakan disini adalah bukan mengenai kisah ataupun kandungan rancangan tv tersebut, tetapi tujuan utama kasih menyentuh cerita MUTIARA ialah ketabahan sebuah keluarga dalam menempuhi dugaan dalam kehidupan. Ibarat "SUDAH JATUH DITIMPA TANGGA". Dahla jatuh miskin, rumah disita, sampaikan nak makan seharian pun payah. Cuba kita bandingkan dengan kehidupan kita pada masa kini.

Sejauh mana keperluan dan kehendak diri kita? Kadang-kadang kasih pun rasa berbelah bahagi bila berhadapan dengan dua situasi di atas. Antara KEHENDAK dan KEPERLUAN betul2 mencengkam keputusan yang bakal dibuat. Adakalanya tewas dan sometimes menang. Tapi apabila fikiran yang waras menguasai diri, ALHAMDULILLAH semuanya dapat diatasi. Nak lawan nafsu sendiri memang payah. Sebab 2 orang selalu cakap "Tepuk dada tanya IMAN". Bukannya orang yang bernama IMAN.

Panjangnya melalut. Kembali pada cerita tadi (belum habis lagi). Kemiskinan dan kepayahan yang berlaku terhadap keluarga MUTIARA, dihadapi dengan sekuatnya. Dan yang tertariknya, satu perkataan yang kasih ingat cukup membekas dalam diri.."walau apapun yang terjadi, kita masih tetap memiliki'. Maksudnya disini, keberadaan dan kebersamaan kita dalam keluarga adalah lebih penting daripada segala-galanya.

Harta kekayaan, kemewahan dan yang lainnya sudah tidak penting melainkan kasih sayang yang kita semaikan dalam diri ahli keluarga menjalar diseluruh urat nadi kita.. Hampir airmata jatuh tatkala melihat adegan tersebut..huk3.

Yelah hati mana tak tersentuh melihat seorang ibu sanggup untuk tidak makan semata-mata ingin kedua orang anaknya mendapat bekalan makanan yang cukup. Walaupun makanan yang dihidangkan hanyalah 'instant magie'. Itu makanan untuk pelajar2 kat universiti yang ingin berjimat(termasuk kasih sendiri). Huwwahh..sedih bangat..

Bukan sedih sebab cerita yang ada di depan mata, tetapi sedih mengenangkan terlalu banyak anak derhaka yang berlaku di dunia realiti kita. Tiap hari ada sahaja yang kena dera, kena bunuh. Tikam sana, pukul sini. Toksah nak habaq maila. Satu dunia sudah tahu.

Cuma apa yang kasih harapkan, kasih, adik2 kasih dan sahabat2 yang ada di luar sana tidak akan tergolong dalam golongan 'anak derhaka'. INSYA-ALLAH. Dan kasih juga berazam mahu menjadi anak yang solehah kepada kedua ibu bapa kasih dan kedua ibu bapa mertua kasih..he3. Dan bagi mereka yang masih lagi tidak memiliki kesedaran, segeralah bertaubat dan memohon keampunan daripada Allah yang Maha Esa. Kasih tinggalkan entri ini dengan secebis doa yakni Doa Mengeratkan Kasih Sayang Sesama Ahli Keluarga..

Maksudnya: "Ya Allah, berikanlah berkat kepadaku melalui isteriku, dan berikanlah keberkatan kepada mereka melalui diriku. Ya Allah, satukanlah kami dengan kebaikan, dan pisahkanlah kami jika perpisahan itu memberikan kebaikan pada kami semua."
(Athar sahih diriwayatkan oleh Abd. Razzaq dalam al-Musannaf No.10460-10461)

0 ulasan: