BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 10, 2010

Muhasabahku..


Bismillahirrahmanirrahim..


Ku mulakan blog ini dengan menyebut namaMu ya Allah. Setinggi-tinggi kesyukuran ku rafakkan kepadaMu di atas keizinan masa untuk terus menulis di ruangan maya ini. Apabila hendak masukkan entri yang baru, tiba-tiba idea terus hilang. Semangat untuk menulis menjadi lemah. Yang hanya datang cuma lamunan dan kata-kata yang hilang. Entahlah semangat yang mula-mulanya tadi berkobar-kobar dengan sekelip mata senyap diam tanpa kata.

Aku pun jadi seperti "patung cendana". Melihat blog sendiri dan diam seribu bahasa. Tetapi jari-jemari yang kerdil ini terus menari melakar cerita buat seketika. Sebelum aku pergi jauh berlari, ingin lagi ku bermonolog pada diri sendiri. Apakah sebenarnya tujuan utama aku membina sesawang ini? Adakah untuk tontonan umum atau hanya sekadar suka-suka sahaja? Pernah sekali dua, apabila lincah membaca blog rakan-rakan yang lain timbul persoalan yang sama. Apakah objektif utama pembinaan blog sebegini?? hurm..

Akhirnya, ALHAMDULILLAH. Aku menemui jawapan yang mungkin memberi bekas di jiwa. Tulisan tersebut hasil karya kakak seniorku yang kini bergelar sebagai pendidik. Jika dihitung, memang agak ramai senior-seniorku yang bergelar pendidik. Ramai sahabat mengatakan yang wajahku seiras dengannya. Dan ada pula yang menyangka aku ini adik beradik dengan beliau. Kuasa ALLAH. Mungkin seniorku itu merupakan salah seorang daripada kembar tujuhku.

Jika sebelum ini, aku bergiat aktif di laman sesawang yang baru mula bertapak~ musafir kasih ~ kerana hendak menyalurkan bakat yang ada di dunia realiti. Asalnya, aku sendiri tidak mengetahui bagaimana mahu membuat blog, sekadar idea hanya di minda dan lain-lain lagi yang kesemuanya ku rangkum menjadi pemula kepada penulisan blog ini. Namun, lama kelamaan matlamat tadi bertukar wajah. Macam lagu artis SENARIO la pulak. Biarlah matlamat yang baru ini sealiran dengan niat kerana ALLAH.

Seseorang yang ku anggap sebagai "orang penting" dalam kehidupanku berpesan,
"Jadikanlah blog ini sebagai medium dakwah. Penuhi isinya dengan coretan ilmu yang memberi manfaat pada semua yang melihatnya. Jangan hanya tulis yang peribadi je. Nanti ape plak pandangan orang yang melihat dan membacanya." Pada mulanya aku agak tersentak sedikit apabila mendengar komennya berkata demikian padaku. Tetapi hari demi hari, fikir terus berfikir, apa yang diutarakannya itu benar belaka. Kadang-kadang kita leka dan "syok sendiri" dengan apa yang kita luahkan. Syukran jazilan juga padanya kerana tidak pernah putus-putus memberi nasihat dan sokongan walaupun adakalanya kami tidak bersependapat dalam sesuatu perkara. Ada sahaja bantahan daripadaku untuk dirinya. yelah orang kata, MAHU MENANG.

Dan satu lagi, matlamat yang paling utama dan sebesar-besar tujuan penulisan blog kecil ini ~ Musafir Kasih ~ sebelum ku melangkah meninggalkannya ialah: Pastikan apa sahaja yang kita lakukan, bernilai ibadah disisi-Nya. Hatta dalam menulis blog sendiri. Itulah sebenarnya yang paling penting bagiku yang harus sedari dulu ku ketahui kewujudannya.

p/s: Syukran pada seniorku di atas jemputan tidak rasmi untuk membaca blog beliau. Syukur pada ALLAH kerana memberi ruang padaku untuk membacanya.

Wassalam.




0 ulasan: