BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 9, 2010

Keyakinan Diri Yang Tinggi

Petunjuk orang yang mempunyai keyakinan diri ialah:

  1. Mampu melakukan kerja yang perlu dibuat walaupun tidak disukai.
  2. Berdaya tahan dan berdaya saing.
  3. Ada self-discipline, self-motivation dan mampu melakuakn self-censored.
  4. Mampu meminta maaf jika bersalah dan memberi maaf jika dipinta.
  5. Sanggup mengakui kesalahan diri dan memperbaikinya.
  6. Meraikan perbezaan tanpa mewujudkan suasana konflik.
  7. Berdikari, proaktif dan produktif.
  8. Berani dan sanggup menanggung risiko.
Hukama ada berkata, "Kuasai diri kamu, nescaya kamu akan dapat menguasai dunia ini." Rahsia kejayaan "orang besar" itu terletak kepada kemampuan mereka menguasai diri sendiri. Dan dengan itu barulah mereka berjaya mengubah, mempengaruhi dan memimpin orang lain. Hal ini mengingatkan hamba kepada satu madah yang berbunyi: "Jangan kamu marah jika orang lain tidak berubah sepertimana yang kamu kehendaki jika kamu sendiri tidak berubah seperti yang kamu kehendaki."

Tegasnya, "kekuatan" dalam diri ialah apabila kita dapat melakukan sesuatu yang perlu dilakukan dan meninggalkan sesuatu yang tidak perlu dilakukan. Kita ingin kuat. Kuat dalam erti kata dapat menentukan arah hidup dan jalan hidup kita sendiri. Kuat untuk menghadapi dan akhirnya meraih kejayaan. Kuat untuk mengakui kesalahan dan memperbaikinya.

Kuat untuk bertanggungjawab terhadap keputusan yang dipilih dan sanggup menanggung risikonya. Kuat untuk berhijrah dari "zon selesa" tapi penuh kebekuan untuk menuju "zon mencabar" yang penuh dugaan, tetapi di situlah letaknya kejayaan dan kecemerlangan.

kalau begitu bagaimana? Adakah masih ingin terus dalam zon selesa? Tidak mungkin. Jadi keluarlah menuju zon yang mencabar dan bersiap sedialah menghadapi kata nista, cerca dan penghinaan musuh-mussh kita. Jangan terus salahkan musuh. Apa yang mereka hendak kata, biarlah...Siapa yang mengharap keredhaan manusia, pasti akan kecewa. Nampak gah seketika tetapi akhirnya merudum di telapak kaki manusia yang dipuja-pujanya itu. Itulah lumrah orang berjuang. Yang penting binalah keyakinan diri. Kemudian ubahlah diri, nescaya dunia akan "berubah" mengikut perubahan kita!

0 ulasan: