BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, March 1, 2010

~Hikmah Perkahwinan~


Allah berfirman dalam surah al-Nisa' ayat 1, mafhumnya: "Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari dir yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada itu pasangannya (Hawa) dan juga yang membiakkan daripada kedua-duanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut nama-Nya, serta peliharalah hubungan (silaturahim) kaum kerabat kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati kamu."

Perkahwinan ialah perkongsian kehidupan yang harus dilalui oleh setiap manusia. Berkahwin adalah proses semula jadi yang diaturkan oleh Allah s.w.t mengikut sifat semula jadi dalam diri manusia itu sendiri. Allah yang mencipta manusia, maka Allah juga yang berhak menyusun peraturan dan susur galur perkahwinan.

Bermula dengan perkahwinan Adam a.s dan isterinya Hawa, maka berkembang biaklah zuriat manusia di atas muka bumi ini. Hukum-hakam perkahwinan berubah mengikut zaman hingga sampai kepada zaman Nabi Muhammad s.a.w. Walaupun demikian, perkahwinan tetap mempunyai hikmah yang cukup besar yang memberi manfaat kepada manusia itu sendiri.

Hanya coretan di malam hari..mengisi masa tanpa biar dibuang usia..hikhik...Sebenarnya ditujukan khas buat sahabat tercinta yang telah melangsungkan perkahwinannya pada 15hb Februari 2010..Hamba mendoakan mereka berbahagia kekal hingga ke syurga..AMEEN. Gelarannya pun sudah btukar kini..hikhik..

0 ulasan: