BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 13, 2010

riangnya bunyi bunga api


bismillahirrahmanirrahim...

ALHAMDULILLAH, setinggi2 kesyukuran dipanjatkan ke hadrat ALLAH SWT Maha Penguasa Alam semesta. selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.. hari ini merupakan perayaan besar bagi masyarakat cina. Selamat Tahun Baru Cina. bermula kul 12 mlm semalam (rasanya dlm 11.30 mlm kot) bunyi bising kedengaran di sini sana. bukan bunyi ape pon, tetapi bunyi bunga api.. ya Allah cantik..kat tepi ade, kat belakang umah ade..bahkan seluruh kl dipenuhi dengan kemeriahan bunga api.hamba berkata pada mak (mak angkat), "cam sambutan tahun baru plak kan?". yelah kalo nak dibandingkan malam td dengan sambutan tahun baru, tidak jauh bezanya. mesti kaum cina berhabisan duit semata-mata sambutan setahun sekali ini. tidak salah kiranya sedangkan kita sendiri pon semasa menyambut hari raya pasti akan lebih meriah daripada mereka. Bahkan ada yang sanggup berbelanja lebih untuk kepuasan masing-masing. Dan malam tadi juga merupakan valentine's day..yakni haram bagi kita untuk menyambutnya. INGAT!!!

Malam tadi juga pertama kali hamba melihat tanglung dilepaskan ke kaki langit sebagai tanda pelepasan hajat(terimbas masa sekolah rendah dahulu, pernah mewakili sekolah dalam pesta tanglung)..rasa2nya kepercayaan masyarakat cina untuk berbuat demikian kot..hamba pon tidak pasti. persiapan tesis masih dalam pelaksanaan lagi. almaklum jelah tesisnya akan dihantar minggu depan. Alhamdulillah juga kerana mendapat penyelia yang baik sangat. Thanks a lot for Tuan Haji Tajul kerana sanggup melayan karenah hamba yang tidak memuaskan ini. hurm..pembentangan hari 2 pon tidak seberapa mana( tak ingat dah bape hari bulan). sedih bila terkenangkannya..apa yang diharapkan semua tidak menjadi.

Ttpela apa yang dah berlaku biarkanlah..moga yang akan datang membawa sinar harapan yang baru. Dan hamba pasti dan yakin InsyaAllah, tesis yang hamba tengah selesaikan ini akan memperbaiki keputusan pensyarah2 yang mengadilinya..ameen. Dan hamba berharap riangnya bunga api pada malam tadi dan pagi ini akan sama riangnya hatiku ketika menerima keputusan slip akhir semester nanti. InsyaAllah.

Pada malam tadi juga hamba menerima mesej daripada adik sebisnes yang memberikan kata2 semangat sebelum peperiksaan menjelang tiba. Tinggal 2 minggu sahaja daripada sekarang..huhu. pejam celik pejam celik hamba dah berada di semester akhir.. Dan tahun ini juga hamba bakal menggulung sijil kejayaan. Motivation pada diri, pastikan semester ini hamba akan naik ke pentas dengan jayanya..InsyaAllah..huhu. kejayaan yang bakal digenggam bakal mewarnai alam..persiapan menghadapi peperangan akan hamba rancang dengan sebaiknya. biar badai datang menerpa akan ku gagahkan jua untuk menempuhnya. secebis doa hamba pohonkan daripada keluarga2 hamba yang sering mendoakan hamba di dalam tahajjud cintanya. Hamba teringat akan kata-kata yang terpampang dalam sebuah blog yang sering hamba singgah untuk mengambil info2 tambahan iaitu.."Jangan peduli apa yang orang katakan kepada kita, tapi kita kena peduli apa yang orang lakukan terhadap dunia. hanya kerana kita memahami diri kita..hamba tinggalkan dengan serangkap pantun yang berbunyi..

riang-riang si rama-rama,
warnanya indah penyeri dunia,
doa dan ucapan keluarga tercinta,
menjadi kenangan setiap masa.




0 ulasan: